Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Gelukkig zijn, is een hele spanende keuze, die je kan maken!

geluk deel 6

Ten eerste omdat je al je ongeluk opzij schuift, niet meer klaagt over wat je allemaal is overkomen. Klagen is fijn, het bevestigd je gevoel, het geeft je een grond om dat ook werkelijk te voelen, wanneer je dingen, die niet goed gaan, leert loslaten. Wat gebeurt er dan?

In mijn geval werd het leven minder zwaar, ik denk dat wanneer er iets gebeurt en je bevestigd het door te gaan klagen, dan zul je in een spiraal naar beneden gaan, want dat negatieve gevoel vraagt bevestiging, je zal het niet snel zelf doorhebben, maar wel zul je, je vooral richten op dingen die niet goed gaan. (ook ik heb deze valkuil nog)

Natuurlijk snap ik dat er dingen niet goed gaan, dat die te groot zijn en te moeilijk om mee om te gaan. Dat is wat het leven is, het geeft ons klap op klap. Maar ik werd ongelukkig van het er steeds over praten, het steeds benoemen en het er steeds mee bezig te zijn.

Tegenwoordig laat ik het los, haal mijn schouders op, of ik huil een dag lang voel me vreselijk ongelukkig en sluit het dan af. Wanneer er iets gebeurt gaat het er niet om wat het is, maar hoe je er mee omgaat.

Dat klinkt misschien hart, maar zo ervaar ik het en dit is mijn gevoel. Ja er zijn verschrikkelijke dingen, waar we allemaal anders op reageren. Dingen die je kunnen breken. Maar dat gebeurt pas wanneer jij het die macht geeft.

Nee , je kan niet alles negeren, sommige dingen zijn zo erg, daar rouw je om, daar huil je om, daarbij heb je behoefte aan steun en een knuffel. Dat is heel normaal en gebruikelijk. Maar om gelukkig te zijn, is het de bedoeling dat je dingen afsluit, hoe groot en hoe naar ze ook zijn. Sommige mensen noemen het omdenken, ik neem gewoon een andere trein, dat heb ik geleerd in cognitieve therapie, lukt het jou niet om dit te veranderen kan een psycholoog je daar eventueel mee helpen.

Je leert dan een andere trein te pakken. De negatieve gedachten die overheersen trekken je naar beneden naar dat ongelukkig gevoel. Op het moment dat je bewust bent dat je dat doet , zet je je trein stil visualiseert dat je uitstapt en dat er een andere trein aankomt, wat staat er op het bordje? Naar welke positieve gedachten voert deze trein je.

Wat is je arsenaal aan positieve gedachten, welke dingen maken je blij of vrolijk, dat zijn belangrijke punten om mee te nemen, ik maakte een lijstje zodat ik niet hoefde te zoeken in mijn hoofd maar gewoon iets van mijn lijstje kon pakken.

Wanneer je deze bewustzijnsoefening vaak genoeg doet, leer je dus omdenken, Dat maakt wat er gebeurt is niet minder erg, maar doordat je, het even kan uitzetten, een goed gevoel er even voor in de plaats kan zetten, heeft het minder macht over je. Zo leer je, hoe je gedachten werken en hoe je ze naar een gelukkig gevoel kan leiden.

Voor mij is dit niet snel gedaan, ik denk dat het een jaar of 4 duurde voor ik het werkelijk onder controle had, nu is het zo makkelijk als ademen. Toch ook ik heb valkuilen, mijn gewicht, me niet mooi voelen, zijn mijn grootste valkuilen als het om mijn geluk gaat. De grote klappen kan ik opvangen, mezelf accepteren heb ik meer moeite mee , dat gaat met ups en downs en dat is prima, als ik er maar voor zorg dat het mijn geluk niet in de weg staat.

Echt gelukkig zijn kun je leren, al is het maar stapje voor stapje.

Heb jij al geleerd een andere trein te pakken, of is deze manier volledig nieuw voor jou?

Liefs Louise

Advertenties